Masterminds zijn bijeenkomsten op regelmatige basis van gelijkgestemde professionals in de behoefte om met en van elkaar te leren, elkaar te inspireren en elkaar vooruit te helpen. Deelnemen aan masterminds geeft een boost aan je eigen ontwikkeling door juist de toewijding, het enthousiasme en de energie van die gelijkgestemden.
Een mastermind vindt plaats volgens een vaste structuur en met concrete, eigen vragen die ingebracht worden door de deelnemers. Daarbij zijn deelnemers gelijkwaardig aan elkaar doordat ze vanuit dezelfde professie of vanuit dezelfde invalshoek of casuïstiek met elkaar in gesprek gaan.
Een mastermind is vooral GEEN therapiegroep, theekransje of een plek voor mensen die zich graag in de picture spelen. Het is een plek waar je op basis van een gelijkwaardige, respectvolle en open relatie elkaar vooruit helpt met de vragen die op dat moment bij ieder spelen. En dat allemaal onder leiding van een mastermind-begeleider die het proces, de tijd en de structuur bewaakt.
De structuur die we binnen De Gelukkige Professional en Yumi hanteren is als volgt:
- Opening, welkom, introductie & verkenning
Iedere deelnemer schets kort en krachtig zijn of haar casuïstiek en brengt zijn of haar hulpvraag in. Doordat het in een mastermind gaat om de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers, staat de inbrenger van de casus centraal en begint idealiter de hulpvraag met ‘Hoe kan ik….?’. - Interactie & leren van elkaar
De andere deelnemers stellen ieder 1 verdiepende vraag die door de inbrenger genoteerd wordt. Nadat iedereen zijn vraag gesteld heeft, reageert de inbrenger op de gestelde vragen. Daarbij is het niet noodzakelijk dat alle vragen beantwoord worden maar juist die vragen waar de inbrenger op resoneert.
Vervolgens delen deelnemers hun tips, adviezen of nog meer verdiepende vervolgvragen. - Integratie & actie
De inbrenger brengt alles bij elkaar door kort terug te kijken op wat deze ronde hem of haar gebracht heeft en benoemt een actie die ingezet gaat worden. - Hierna is de volgende inbrenger aan de beurt.
Als deelnemer is het belangrijk open vragen te stellen dus de vraag te laten beginnen met ‘wie, wat, waar, welke, wanneer, hoe….’ etcetera. Klinkt logisch maar in de praktijk blijkt het nog best een kunst te zijn goede open vragen te stellen.
Een goede mastermind groep kenmerkt zich door het volgende:
- actieve deelnemers die de gehele mastermind hun inbreng hebben, die zich aan de structuur houden en op tijd zijn
- in de groep is er een mooie balans tussen geven & nemen; dus niemand heeft het hoogste woord en er is ook niemand die zich terugtrekt
- een sfeer van veiligheid en vertrouwen is belangrijk en wordt actief nagestreefd door de deelnemers. Dus what happens at the mastermind, stays at the mastermind.
Zijn er teveel deelnemers en vooral vragen voor de tijd die beschikbaar is in de mastermind, dan besluiten de deelnemers gezamenlijk welke vragen voorrang krijgen. Daarbij kunnen de criteria ‘wie heeft de grootste nood?’ en ‘zijn er gemeenschappelijke vragen?’ helpend zijn om de volgorde te bepalen en een keuze te maken.
De duur van een mastermind is naar eigen behoefte waarbij minstens 1 uur bij elkaar zijn aan te bevelen is. Binnen De Gelukkige Professional en Yumi hanteren we 1 tot 1,5 uur.
Tot slot: masterminds kunnen zowel online als live gehouden worden. Iedere variant heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zo zullen deelnemers bij live masterminds moeten reizen en kun je bij online masterminds soms wat dynamiek missen die bij live bijeenkomsten juist zo fijn is. Er is geen gouden regel; bepaal als groep en als mastermindbegeleider samen wat de beste formule is.